VÅRT HÅLLBARHETSARBETE

Här hittar du information om vårt viktiga hållbarhetsarbete på Bee Urban.
Undrar du över något som du inte hittar här så maila oss så hjälper vi dig!

• Bee Urban är ett hållbarhetsföretag vilket innebär att hållbarhetsperspektivet genomsyrar samtliga aktiviteter inom företaget.

• Detta inkluderar alla hållbarhetsaspekterna – ekologiskt, ekonomiskt och socialt.

• Policyn är kortfattad och står fast, medan mål och indikatorer uppdateras och godkänns på årlig basis av bolagets styrelse.

• Alla delar av verksamheten är anpassade till sitt social-ekologiska sammanhang.

• Alla investeringar, samt partnerskap, sker i enlighet med nedanstående principer.

• Bee Urban strävar efter minimal miljöpåverkan samt att positivt bidra till ekologiskt hållbar utveckling.

• Vi skapar källor för biologisk mångfald som förstärker ekosystemtjänst- produktionen i stadslandskapet.

• Vi använder i största möjliga mån inhemska växter.

• Vi har ett kretsloppstänkande vad gäller näring (t.ex. kompostering, ingen konstgödsel) och vatten (t.ex. insamling av regnvatten för bevattning).

• Vi använder inte pesticider eller insekticider.

• Vi återvinner material så långt det är möjligt.

• Alla våra transporter sker med förnyelsebara bränslen.

• Bee Urban strävar efter att generera socialt kapital.

• Vi arbetar för att skapa trivsel och därmed hållbarhet i alla stadens delar, bland annat genom att stödja sociala plattformar för möten mellan människor.

• Vi anlägger miljöer för hälsa och rekreation, med möjlighet till såväl fysisk aktivitet som psykisk återhämtning i stadslandskapet. Urban kännetecknas av ständigt internt och externt lärande.

• Vi inhämtar kontinuerligt ny kunskap från forskning inom bihållning, honungsproduktion, landskapsekologi, stadsekologi och stadsodling, ekosystemtjänster och stadsplanering.

• Vi bidrar till kunskapsutveckling inom bihållning, ekosystemtjänster, stadsekologi genom partnerskap med relevanta aktörer, samt i de regioner vi verkar.

• Vi förvaltar den teoretiska och praktiska kunskapen på ett sätt så att den är tillgänglig för hela personalen och över tid.

• Vår personal har adekvat utbildning och uppdateras kontinuerligt med ny kunskap.

• Vi strävar efter att höja kundernas kunskapsnivå när det gäller ekosystemtjänster och stadsekologi (t.ex. genom nyhetsbrev, visningar och föreläsningar).

• Vi har återkommande utvärderingar av verksamhetens olika delar för att stärka lärande och anpassning till förändringar.

• Bee Urban strävar efter mångfald i alla avseenden för att stärka anpassningsförmåga och resiliens.

• Vi strävar efter en hög biologisk mångfald (på genetisk, art- och landskapsnivå) i all verksamhet.

• Vi strävar efter att kombinera vetenskaplig och erfarenhetsbaserad kunskap genom sammansättning av personal, ledning och styrelse.

• Vi anlitar en mångfald av kompetenser och bakgrunder (professionellt, etniskt, ålder), samt eftersträvar en jämn fördelning mellan könen, i verksamhet, ledning och styrelse.

• Bee Urban har ett ansvarstagande perspektiv gentemot kunder och anställda.

• Vi ställer, när så är möjligt, krav på att våra underleverantörer delar Bee Urbans värdegrund.

• Verksamheten inklusive våra anställda är försäkrade.

• Våra anställda erhåller marknadsmässiga löner.

• Våra anställda ges möjlighet att utvecklas i det dagliga arbetet vid behov.

• Bee Urban kommunicerar transparent och med en tydlig agenda.

• Vi är transparenta i vår kommunikation om både styrkor och svagheter i verksamheten utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

• Vi är öppna med vilka förbättringsmöjligheter som finns i verksamheten.

• Vi tar bara uppdragsgivare som företaget sympatiserar med. Då Bee Urban är ett hållbarhetsföretag är det oförenligt med vår policy att ta uppdragsgivare som ur vårt perspektiv inte arbetar för att i möjligaste mån bidra till en hållbar utveckling.

• Vi kommunicerar aktivt samhälls- och ekosystemnyttan med de tjänster som vi tillhandahåller för att motivera och engagera såväl uppdragsgivare som andra samhällsaktörer.

• Vårt varumärke får användas i uppdragsgivarnas kommunikation, men vi tillåter inte att det används för att friskriva dem från annan miljöpåverkan.

• Vi ska genom vår kommunikation aktivt arbeta för att skapa ”ringar på vattnet” i våra uppdragsgivares CSR- och miljöarbete.